Olenko stressaantunut?

Tänään vietetään opiskelijoiden mielenterveyspäivää.  

Vuoden 2019 kampanjan teemana on stressi. Teemavalinnalla halutaan nostaa esiin stressin tunnistamisen ja siihen vaikuttamisen merkitystä mielenterveydelle. Kerron sinulle pian muutaman muiston omilta opiskeluajoiltani. Minulle kävi niin, että stressaaminen ja epäonnistumisen pelko veivät opiskeluinnon ja tilanne kärjistyi lopulta masentumiseen ja opiskelujen keskeyttämiseen. 

Oletko sinä kova stressaamaan? 

Stressi ja stressaaminen ovat eri asioita. Lyhytkestoinen stressi kuuluu elämään. Se virittää meidät toimimaan ja tekemään asioita, mutta pitkäkestoisena stressi vie suorituskykyä ja heikentää elämänlaatua. 

Olen kirjoittanut jonkin verran suorittamisesta ja suorituspaineista, jotka lähtökohtaisesti itse luon itselleni. Sinäkin saatat olla huomannut, että ulkopuolelta tulevat odotukset eivät välttämättä ole ollenkaan suhteessa siihen sisäiseen paineeseen, jonka itse luomme itsellemme?

olenko stressaantunut

Vuosia sitten hain opiskelemaan alaa, josta olin kovasti innoissani.

Innokkuutteni ja taitoni huomattiin ja sain opiskelupaikan!

Pääsin kuitenkin kouluun varapaikalta, joten aloitin opiskelut pari kuukautta luokkatovereitani myöhemmin. Kävi niin, koin olevani heti alusta lähtien olevani muusta luokasta jäljessä ja jotenkin pihalla! En päässyt ajatuksesta ja tunteesta millään eroon, vaan stressasin tolkuttomasti, oletin toisten olevan tietävämpiä ja osaavia – ihan vain niiden ensimmäisten kahden kuukauden takia.  

Sain koulusta ystäviä ja nautin opiskelusta erittäin paljon. Koko ajan jäyti takaraivossa kuitenkin tunne siitä, miten paljon enemmän minun pitäisi osata tai miten paljon paremmin pitäisi pystyä suoriutumaan, että olisin samalla tasolla luokkatovereideni kanssa. Tähän vertailuun ei juuri ollut edes mitään pohjaa, sillä lähtökohtaisesti suoriuduin opiskeluista ihan hyvin.

Suorittaja sisälläni tavoitteli maalia, jota ei ollut olemassakaan.

Taistelin ainoastaan itseäni vastaan.

suomalainen metsä

Olen huomannut, että eniinkään suorita niin, että ylettömästi vertailisin tekemisiäni toisten tekemisiin. Suoritan asioita niin, että ikään kuin taistelen itseäni vastaan.

Ihan kuin olisin asettanut itselleni jonkin ihmeellisen riman, johon pitää yltää tai mitannut jonkin matkan tai ajan, että kun tuon verran saat tuossa ajassa tehtyä tai valmiiksi, niin sitten olet hyvä ihminen. 

Itsellemme asettamat rimat tai matkat eivät tunnu usein kuitenkaan olevan kovin realistisia. Kun niitä lähestyy, niin ne loittonee.

Harva meistä omasta tiedostetusta halustaan suorittaa. Aika monesti olemme oppineet syystä tai toisesta toimimaan, niin kuin toimimme. 

saunan terassi

Toisena kouluvuonna huomasin opiskelumotivaation hiipuvan.

Jatkuva stressaaminen ja suorittaminen on uuvuttavaa. Se vie ilon opiskelusta ja pahimmillaan se vie ilon elämästä. Masennuin pahasti, enkä pystynyt enää suoriutumaan kursseista, kuten aikaisemmin. En kuitenkaan itse ymmärtänyt tilanteen vakavuutta. En puhunut asiasta kenellekään. Lopulta keskeytin opiskelut, vaikka se oli juuri sitä, mitä olin halunnut tehdä. Päätin, että en koskaan enää opiskele tai tee töitä alalla, jota rakastan, mutta jossa olen niin tolkuttoman lahjaton. 

En koskaan suorittanut opiskeluja loppuun ja se on harmittanut todella paljon. Tiedän, että olisin saanut tukea opiskeluihin ja apua masennukseen, jos olisin ymmärtänyt sitä pyytää. Avun pyytäminen on vaikeaa ja avun tarpeen tiedostaminen on vähintään yhtä vaikeaa. 

Tällä hetkellä teen kuitenkin töitä juuri sillä alalla, jonka vannoin jättäväni taakseni. Tunnistan omat vahvuuteni valokuvaajana, mutta aika ajoin opiskeluaikojen epävarmuus omasta osaamisesta nostaa päätään. Silloin on hyvä yrittää miettiä, mistä epävarmuus kumpuaa ja miten oppisi, ettei anna tunteelle liian suurta roolia.

Epäonnistumisen pelkokin on kuitenkin vain tunne, ei totuus.

suomen luonto metsä

Välillä on hyvä pysähtyä miettimään - olenko stressaantunut?

Saatat huomata olevasi stressaantunut, jos muistisi pätkii, olet ärtynyt, olet väsynyt, et saa nukuttua tai ruokahalusi on muuttunut. Pitkäkestoinen stressi saattaa aiheuttaa mielen horjumista, mutta myös vakavia fyysisiä oireita, joten stressin tunnistaminen on oikeasti vakava ja tärkeä asia. 

Onko sinun vaikea höllätä ohjaksista? Antaa vastuuta myös muille? Olla itsellesi armollinen? 

Olet ehkä huomannut, että lähes kaikki ihmiset kamppailevat jossain määrin näiden samojen tunteiden parissa. Kukaan ei oikeasti ehdi tarkkailla mitä muut tekevät, kun huomio keskittyy omaan keskeneräisyyteen ja siihen, miten paljon onnistuneempi pitäisi olla.  

Mieti hetki ja kysy itseltäsi - olenko stressaantunut? Ole armollinen itsellesi. Muista harrastaa ja tehdä sellaisia asioita, joista aidosti nautit. Sinä itse olet vastuussa sinusta. Sinun hyvinvointisi on sinun käsissäsi. Pidä huolta itsestäsi.

kiviä järven rannalla

OSALLISTU #RUUHKAKEVÄT -KAMPANJAAN!

Opiskelijoiden mielenterveyspäivänä torstaina 25.4. kannustetaan osallistumaan #ruuhkakevät -kampanjaan. Opiskeluyhteisöt eri puolilla Suomea voivat ideoida ja toteuttaa erilaisia tekoja stressin tiedostamisen ja mielen hyvinvoinnin lisäämiseksi omassa arjessaan. Mielenterveyspäivä on avoin kaikille, niin opiskelijoille kuin ammattilaisille. Toiminnan järjestämisessä rajana on vain mielikuvitus. Tapahtumaan voi myös osallistua Facebookissa.

Muista käyttää hashtageja #ruuhkakevät ja #opiskelijoidenmielenterveyspäivä kun postaat toiminnasta sosiaaliseen mediaan!