Kuvittele miltä sinusta tuntuisi, kun et enää pelkäisi?

Mitä sinä pelkäät?

Minä pelkään monia asioita.

Me ihmiset tunnumme olevan melko samanlaisia tunteinemme. Me kaikki pelkäämme jotain. Välillä enemmän, välillä vähemmän. Toinen enemmän ja useammin, kuin toinen, mutta lopulta, me jokainen pelkäämme. (Tai ainakaan minä en tunne yhtäkään ihmistä, joka ei jotain pelkäisi!) 

Pelkojen synty on meillä jokaisella erilainen.

Pelot syntyvät eletystä elämästä, kasvuympäristöstä, kokemuksista, traumoista, maailmantilanteesta, sairauksista, menetyksistä. Joskus pelon syytä voi olla vaikea hahmottaa, mutta pelko on kuitenkin aina seurausta jostain.

Joskus pelottaa liikaa. Niin paljon, että se lamaannuttaa.

Pelko suojelee meitä, mutta liiallinen pelko estää toimimasta.

Pelko saattaa tehdä vainoharhaiseksi, hysteeriseksi, ylitarkaksi, varmistelevaksi, masentuneeksi, kontrolloivaksi. Pelko saattaa aiheuttaa paniikkikohtauksia, joihin ei aina keksi syytäkään. Pelko saattaa eristää muista ihmisistä ja saada itsetunnon romahtamaan niin, että ei tunne pystyvänsä enää mihinkään.

Tiedän miltä se tuntuu. Puhun nyt omasta kokemuksesta.

auringonlasku järvellä

Kerron sinulle pari ajatusta, jotka olen itse omista peloistani ja niiden kanssa painimisesta oppinut.

1. Älä usko heitä, jotka eivät näe vahvuuttasi pelkojesi takana.

Sinä olet paljon muutakin, kuin vain pelkosi ja aiemmin elämässäsi tekemäsi virheet.

2. Älä usko heitä, jotka vähättelevät pelkojasi.

Tukeudu heihin, joille riität myös heikkona. Anna läheistesi tukea sinua! Mutta muista - sinä itse olet lopulta vastuussa omasta onnestasi ja pelkojesi voittamisesta, ei kukaan muu.

3. Älä häpeä pelkojasi.

Luota itseesi. Itsevarminkin ihminen pelkää joskus. Elämä on epäröintiä ja pelkojen voittamista.

4. Puhu!

Pelkääminen hävettää ja siitä tekisi mieli vaieta. Silti se on kuitenkin vain tunne. Kun puhut, niin saatat huomata, että et olekaan pelkoinesi yksin.

5. Hymyile, innostu ja tee uusia asioita.

Mieti, mitä jos kaikki meneekin hyvin? Ole kiltti itsellesi. Et ole huono ihminen, vaikka pelkäätkin.

6. Älä anna pelon vallata mieltäsi.

Kun huomaat pelon hiipivän mieleen, ala tehdä jotain. Vaikka väkisin! Laita musiikki päälle, soita ystävälle, lähde ihmisten pariin. Huomaatko, maailma pyörii edelleen paikallaan? Sano itsellesi ääneen: Ei mitään hätää.

7. Ruoki rohkeuden tunnetta.

Onnittele itseäsi saavutuksistasi, jokaisesta askeleesta, vaikka ne olisi toisten ihmisten mielestä miten pieniä ja mitättömiä tahansa! Vain sinä itse tiedät millaisia pelkoja olet voittanut matkalla siksi ihmiseksi, joka olet juuri tänään.

8. Älä odota, että haaste tulee ulkopuolelta - haasta itse itsesi!

Mieti mitä sinä itse haluat? Vaatii rohkeutta ottaa omia askelia, eikä seurata jo valmiiksi tallattuja polkuja.

9. Tavoittele omia unelmia, ei toisten.

Saatat huomata, että pelkosi vähenevät.

10. Älä soimaa itseäsi, jos pelkosi kahlitsee sinut tänään.

Muutokset eivät tapahdu hetkessä.

11. Luota itseesi - sinä tiedät itse, mikä sinulle on parasta.

Älä anna kenenkään sanella, kuinka sinun tulisi sinun elämääsi elää.

12. Kehu itseäsi, kun onnistut nujertamaan jonkin pelkosi.

Onnittele itseäsi ääneen! Voit vaikka tirauttaa pari onnenkyyneltäkin, jos siltä tuntuu. Kehu itseäsi ääneen! Julista voittosi vaikka koko maailmalle ja vello voittajafiiliksessä! Sinä todellakin voitit pelkosi!

Jaksathan uskoa, että tulee vielä se päivä, kun saat huomata, että pelkosi eivät enää lamaannuta sinua.