Toivepostaus: Kuvasta kortiksi

käsi jossa puolukoita

Kortin tie kuvasta tuotteeksi.

Postilaatikkooni saapui viesti: "Millainen on prosessi valmiin tuotteen takana?"

Kysymys oli hyvä ja vähintäänkin mielenkiintoinen, joten päätin näin blogipostauksen muodossa hieman valottaa taustaa valmiin postikortin takaa.

Ensin on idea.

Ilman kantavaa ideaa, kuva on vain kuva. Sanotaan, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.

Se on erittäin hyvin sanottu.

Aivan ensiksi mietin mitä haluan valmiilla kortilla kertoa. Mitä tarinaa kortti kertoo? Millaisia tunteita se herättää minussa? Entä muissa? Millainen ihminen on kortin tuleva vastaanottaja?

Kun idea on mietitty tarkkaan ja itsellä on varmuus siitä mitä on lähdössä tekemään - sen jälkeen voi vain tehdä! 

ihmisiä mökkitiellä

Ideasta valintoihin.

Otan tähän esimerkiksi Puolukat -kortin, joka on osa ensimmäistä 8 -osaista korttisarjaani. 

Kun idea on valjennut, on aika konkreettisen työn. Puolukat -kortin kuvan olen ottanut joitain vuosia sitten mökkitiellä. Olimme perheen kanssa puolukassa ja kuvasin puolukat tyttäreni kädessä. Tytär itse asetteli puolukanvarvun kauniisti sormiensa väliin - ja jotenkin se kosketti sydäntäni. Tavallinen puolukka, miten herkkä se onkaan!

Kuva tuli vastaan, kun suunnittelin ensimmäistä Metsä -korttisarjaani. Sarja on melko tummanpuhuva, joten tämä puolukkakuva raikasti sitä kauniisti. Oli nopeasti selvää, että valitsen juuri tämän kuvan. Etsin kuvaan sopivan tekstin ideavihkostani (johon lisään ajatuksia aina, kun niitä alkaa nousemaan mielenpohjalta). Lopulta päädyin tekstiin, joka tukee kuvaa olematta kuitenkaan itsestäänselvä.

Valinnoista tekoihin.

Kuva ja teksti on valittu, joten nyt olisi hyvä osata käyttää kuvankäsittelyohjelmaa ja visuaalista silmää luovasti. Kuvankäsittelyohjelmia on vaikka miten paljon ja jokainen löytää varmasti itselleen sopivimman. Itse käytän kuvankäsittelyohjelmassa lähinnä perustoimintoja, kuten kirkkauden- ja kontrastin säätöjä sekä säädän eri tasoja ja varjoja. Sellaisia perusasioita, joita olen tottunut käyttämään ja todennut itselleni ja omaan työhöni sopivaksi.

puolukoita kädessä

Fontin valinta.

Mikä on hyvä fontti? Ensimmäisiä kortteja tehdessäni sain apua grafiikkoveljeltäni, jonka kanssa yhdessä valitsimme sopivat fontit. On tärkeää, että myös fontti tukee alkuperäistä ideaa kortin takana. Jokainen pala on osa kokonaisuutta. Näihin fontteihin päädyin, koska halusin selkeät fontit, joissa kuitenkin on sitä tunnetta, jota haluan korttini välittävän. Kahteen eri fonttiin taas päädyin siksi, että se luo mielenkiintoa ja avaa erilaisia mahdollisuuksia tekstien asetteluun. 

Uskon, että tunne on tärkeää myös fontin valinnassa. Kun puhutaan niin pienestä tuotteesta kuin postikortti, niin on myös ehdottoman tärkeää valita fontti, joka on selkeä ja helppolukuinen

Tekstien asettelu.

Tekstien asettelussa on tärkeää miettiä, että teksti istuu kuvaan luontevasti. Teksti tukee kuvaa, ja sama toisinpäin. Onnistuneesti aseteltu teksti on kuin siihen syntynyt, vaikka oikeasti asetteluun saattaa mennä aikaa tunti, jos toinenkin. Joidenkin korttien suhteen olen onnistunut tekstien asettelussa paremmin, joskus hieman heikommin. (Olen opetellut nämä tekstiasiat vasta, kun aloin kortteja tekemään - varjostukset ja muut pikku nippelihommat, joten tekemällä oppii!)

puolukoita kädessäJuuri tässä puolukkakuvassa pidän tekstin lopullisesta asettelusta kovasti. Se on ensimmäisiä korttejani ja tekstin asettelu on tehty yhdessä veljeni kanssa. Siinä on sopivasti ilmaa ja kuva näyttää tasapainoiselta. Huonosti aseteltu teksti saattaa pilata koko kortin. Tässäkin asiassa on tärkeää luottaa intuitioon! Tekstiä kannattaa hinkata niin kauan, että sen tuntee loksahtavan juuri oikealle paikalleen!

Logo/allekirjoitus?

rillatervonen_logo

Tuleeko korttiin logo tai allekirjoitus? Sitä mietin minäkin. Lopulta päädyin, että ehdottomasti tulee! Logo on kuitenkin se, joka heti ensivilkaisusta kertoo kuka on kortin takana. Ystäväni Kaisa Kartela suunnitteli nimen kylkeen kauniin kuvan, mutta korteissa käytän logona pelkkää nimeä.

metsätie

Painotalon valinta.

Kun kuva ja teksti on valittu, kuva muutettu oikeaan kokoon, fontti valittu ja teksti aseteltu - sitten on aika lähettää valmis työ painoon! Jännittävää!

Ensimmäisiä korttejani kun lähdin painattamaan, niin minulla ei ollut mitään hajua miten kannattaisi toimia! Siispä lähetin noin kymmeneen painotaloon listan tyhmiä kysymyksiä:

- Haluan painattaa kortteja, mitä pitää tehdä?

- Minkä kokoiseksi kuva pitää muuttaa, kun haluan valmiin tuotteen olevan postikorttikokoa?

- Missä muodossa lähetän materiaalin?

- Minkälaisia papereita teillä on?

- Voiko teiltä saada testikortin ennen lopullisen tuotteen tilaamista?

- Paljonko kortit maksaa?

Siinä muutamia kysymyksiä, jotka lähetyshetkellä tuntuivat oikeinkin tyhmiltä, mutta joihin kaikkiin kuitenkin sain asialliset vastaukset! 

Sanotaan, että tyhmiä kysymyksiä ei olekaan. Sekin on harvinaisen totta.

Osa painotaloista lähettää koevedoksia ilman erillisiä kuluja, jotkut painotalot veloittavat koevedoksista pienen summan. Sain hyvät neuvot materiaalin toimituksen suhteen ja lähes kaikista painotaloista koevedoksetkin. Niiden perusteella valitsin minun tarpeisiini parhaiten sopivan painotalon.

postikortit penkillä

Korttien painattaminen.

Kun painotalo on valittu, niin onnea! Voit jättää lopun työn toisten tehtäväksi. Kohta sinulle on kortit kourassa!

Lähetä materiaali painoon ohjeiden mukaisesti, mutta varaudu, että painotaloissa saattavat olla melkoisen nopeita työssään! Saattaa käydä niin, että et ehdi edes kunnolla huokaista, kun sinulla on jo valmis tuote kädessäsi!

Kaikki se ideointi, valitseminen, neppailu ja kikkailu saattaakin olla valmis tuote, ennen kuin huomaatkaan!

Ideoinnin iloa!

puolukanvarpu kädessä

Heräsikö kysymyksiä tai huomioita? Onko sinulle postaustoiveita?

Palautetta saa laittaa rilla (at) rillatervonen.fi