Haaveiletko verkkokaupasta?

postikortteja telineessä

Minulta kysellään toisinaan kysymyksiä liittyen verkkokauppaan.

Teinkö kaupan itse? Kuka verkkokauppoja tekee? Onko verkkokaupan pyörittäminen vaikeaa? Tai kallista? Mitä kaikkea pitää osata, että voi perustaa verkkokaupan? Onko verkkokaupan pyörittäminen kannattavaa?

Joihinkin kymyksiin osaan vastata itse, oman kokemuksen perusteella. Toisiin kysymyksiin osaan vastata niin, että neuvon sinua eteenpäin kohti sellaista ihmistä tai tahoa, joka osaa vastata ko. kysymykseen paremmin, kuin minä. 

Mutta joka tapauksessa nyt lupaan, että yritän vastata mahdollisimman selkeästi, että minkälaista se verkkokaupan pyörittäminen sitten oikein on!

kukka vanhalla pöydällä

Verkkokaupan idea ja tarve.

Jos vastasit tekstin otsikon kysymykseen Kyllä, niin silloin sinulla on varmasti idea ja tarve verkkokaupalle. Tiedät mitä verkkokauppasi tulisi sisältämään, ainakin alustavasti ja pääpiirteittäin.

Itse aloin miettimään omaa verkkokauppaani noin puolisen vuotta yrittäjänä toimittuani. Siihen asti otin tilauksia vastaan sähköpostilla ja yksityisviestillä. Tilauksen tultua tein laskun ja toimitin sen asiakkaalle. Mapitin laskun myös talteen itselleni, jonka jälkeen tuijottelin verkkopankkia milloin maksu näkyy tililläni ja voisin toimittaa tilauksen.

Pitemmän päälle - ei kovin järkevää. (Riippuu toki myös alasta ja siitä, että mitä ja minkä arvoista tuotetta myydään.) Suurin osa työpäivästäni meni laskujen kirjoittamiseen, lähettämiseen ja mapittamiseen - ja siitä voisi äkkiseltään päätellä, että se aika oli pois esim. myynnistä.

Niinpä laskin yksi plus yksi ja totesin, että jos työpäivästä jää suurimmaksi osaksi pois laskujen kirjoittamiseen ja kaikkeen siihen oheistoimintaan kuluva aika (joka on pois myynnistä, mutta myös ideoinnista ja uusien tuotteiden tekemisestä), niin melkolailla nopeasti jään plussan puolelle, vaikka verkkokaupassa kuluja onkin.

kasvi ruukussa

Teinkö verkkokaupan itse ja kuka niitä tekee?

En ole ollenkaan näppärä päästäni, mitä verkkokauppaan, graafisiin asioihin ja vaikkapa koodaamiseen tulee. Aluksi kuitenkin houkutteli, että jos vähän pyytäisin apua alkuun ja tekisin verkkokaupan loppuun itse. 

Sitten muistin, että kaikki se harjoittelu ja ähellys on pois siitä työstä, jota osaan ja haluan tehdä! Päätin siis, että teetän kaupan ihan kokonaan ulkopuolisella, jolloin aikani säästyy niihin asioihin, joiden parissa olen enemmän omalla mukavuusalueellani. Pyysin ja sain tarjouksen Taru Salokankaalta, jonka tiesin jo ennestään taitavaksi sivujen tekijäksi ja jonka työn jäljestä pidin.

Jos päädyt tilaamaan sivut ulkopuoliselta, niin ole tarkkana! Mieti alkuun omat visiot ja ideat kaupan suhteen - mitä myyt ja kenelle? Minkälaista sävymaailmaa toivot? Tuleeko sivuille paljon vai vähän materiaalia? Entä käytettävyys? Etsi ideoita ja silmääsi miellyttäviä verkkokauppoja netistä. Ehkä niistä löytyy ideoita omaan verkkokauppaasi?

Minulla oli oman kauppani suhteen muutama toive (ainakin omasta mielestäni. Ehkä Taru on eri mieltä ja toiveita olikin miljoona!), joista tärkeimpiä toiveita oli kaupan valmiiksi mietityt värit (yhdessä graafikon kanssa mietityt), kaupan tunnelma ja erityisesti - helppo käytettävyys!

Tässä tullaan taas siihen, että miksi pitää olla tarkkana, kun kaupan/kotisivut tilaa ulkopuoliselta? 

Siksi, että kun tiedät keneltä tilaat ja mitä tilaat, niin silloin myös saat mitä tilaat! Valitse tekijä, jonka kanssa olet samalla aaltopituudella. Yhteistyö on tärkeää, jotta kaikki palaset loksahtavat kohdilleen! Kun palikat on kohdillaan, niin silloin työ on helppo jättää toisen tehtäväksi, eikä siitä tarvitse murehtia tai olla jatkuvasti sorkkimassa. Luota omaan tunteeseen, myös tässä asiassa. 

Olin nähnyt Tarun aiempia töitä, joista pidin. Hyvin pian sain huomata, että Taru oli ihan täysillä kärryillä siitä mitä juuri minä toivoin kaupaltani. Taru torppasi ystävällisen rehellisesti, jos jokin ideani ei ihan lähtenyt ja teki rohkeasti omia ratkaisuja, joita sitten minulle esitteli. Ja hyvä tuli!

Googlaile ja etsi verkkokaupan tekijöitä somesta. Kysele suosituksia. Pyydä tarjouksia eri tekijöiltä. 

iso kukka ruukussa

Onko verkkokaupan pyörittäminen vaikeaa?

No ei se kyllä ole! Olen nyt tällä huimalla neljän kuukauden mittaisella kokemuksella päässyt toteamaan, että ei tämä nyt kovin vaikeaa ole. Tämä minulle tehty verkkokauppapohja on englanninkielinen ja aluksi se jännitti (kielitaitoni on meinaan hieman ruosteinen), mutta melko pian tajusin, että kaupan käyttölogiikka on hyvin yksinkertainen. 

En toki joutunut keksimään kaikkea itse! Taru opasti perusasiat verkkokaupan käytössä (mm. tuotteiden lisääminen, tuotemäärien muuttaminen, tarjouskoodien tekeminen, blogipostausten kirjoittaminen, analytiikan tutkiminen) ja loppuasioita opiskelen tässä samalla, kun teen ja työskentelen. 

Helppoa ja mukavaa, kun joku on tehnyt jo kaiken sen itselle ei niin mukavan valmiiksi ja voi vain toimia! 

Kun verkkokauppaan putkahtaa tilaus,  niin siitä tulee ilmoitus myös sähköpostiini. Ei jää tilaukset huomaamatta! Klikkailen tilauksen auki, pakkailen lähetyksen ja sen jälkeen asiakkaalle lähteekin ilmoitus, että tilaus on tuloillaan. Siinä se pähkinänkuoressa. 

Itse kiinnitän ostajana huomiota paitsi tuotteisiin, niin myös verkkokaupan yleisilmeeseen ja virkeyteen. Virkeydellä tarkoitan siis sitä, että vaikkapa päivämäärät ovat ajantasalla (ettei etusivulla mainosteta tapahtumaa, joka meni jo kuukausi sitten) ja muutenkin kaupasta saa tunteen rehellisenä ostospaikkana.

vanamon kukka

Onko verkkokaupan pyörittäminen kallista?

Ei se toki ilmaista ole, mutta ei mielestäni kallistakaan.

Jos päädyt tilaamaan kaupan, tai osan siitä, niin tietenkin maksat aluksi kauppasi tekijälle sopimanne tilaushinnan. Kauppa maksaa itsensä takaisin ehkä hyvinkin nopeasti (joka onkin sitten markkinointipuolen hommia enemmänkin, siitä ehkä lisää joskus myöhemmin).

Kuten jo aiemmin totesin, niin on melkoisen selkeää, että omalla kohdallani verkkokauppa on säästänyt huimasti aikaa kaikkeen muuhun tekemiseen. Se tarkoittaa sitä, että vaikka verkkokaupasta syntyy menoja, niin samalla se säästää aikaa. Ja aika on rahaa.

Eri kauppapohjat on ilmeisimmin eri hintaisia. Minulla ei ole näistä asioista rehellisesti sanottuna mitään käryä ja kokemustakin vain tästä yhdestä pohjasta, jolle oma kauppani on rakennettu.

Kaupassani on kuukausimaksu (Shopify-kaupan hinnastoa löytyy täältä), jonka lisäksi maksan kuukausittain siitä, että saan käyttää luotettavasti verkkomaksua (Paytrailin hinnasto löytyy täältä) eli että kaupassani on pankkien nappulat ja kaupassani maksaminen on turvallista.

Suurimmat kuluerät ovatkin sitten siinä.

Sen lisäksi tietenkin kirjekuoret ja muut postitushärpäkkeet, mutta niitä tarvitsin ennen verkkokauppaakin, joten en nyt laske niitä tähän mukaan.

kortit telineessä

Mitä kaikkea pitää osata, että voi perustaa verkkokaupan?

Kuten jo totesin, niin verkkokaupan pyörittäminen ei ole kovinkaan hankalaa, jos kaikki palaset ovat kohdillaan. Siksi kannattaa tehdä alusta lähtien hyvin, loppuun saakka. 

Minun mielestäni pitää osata seuraavanlaisia asioita, että voi perustaa verkkokaupan (vastauksissa toki viittaan tähän omaan alaani, muista kun ei ole kokemusta!) :

- pitää osata selvittää asioita

- pitää osata pyytää tarjouksia

- pitää osata löytää oikeat henkilöt

- pitää osata luottaa tunteeseen

- pitää osata ottaa kuvia/etsiä valokuvaaja/käyttää skanneria

- pitää osata kirjoittaa oikein (oikeinkirjoitus on tärkeää - aina voi googlata!)

- pitää osata tulla toimeen ihmisten kanssa (vaikka töitä tekisikin kotoa tai yksin toimistolla - myös verkkokaupan pyörittäminen vaatii hyvää asiakaspalvelua!)

- pitää osata olla kiitollinen jokaisesta tilauksesta ja

- pitää osata olla pitkäjänteinen!

metsätie

Onko verkkokaupan pyörittäminen kannattavaa?

Saattaahan se ollakin. Kovasti pitää kuitenkin tehdä töitä! 

Kerran eräs ihminen kysyi, että kun hänellä on kaksi kuukautta ollut verkkokauppa eikä ole tullut yhtäkään tilausta, että miksi ihmiset eivät tule ostoksille hänen kauppaansa?

Kuulosti erikoiselta. Ei yhtäkään tilausta? Sitten selvisi, että hän oli lähinnä tehnyt kaikkea muuta ja antanut verkkokaupan "markkinoida itse itseään". No, ei se ihan niin toimi! Näin uskallan väittää tällä huikealla neljän kuukauden tietämyksellä, joka minulla on verkkokaupan pyörittämisestä!

Se, että ihmiset löytävät kauppaan - se on jo yksi juttu! Mutta se, että miten ihmiset saisi vielä ostamaan - siinäpä toinen! 

Minusta tuntuu loogiselta ajatella näin:

Yritän tehdä hommat niin, että itse ostaisin. Jos putkahtaisin sattumalta johonkin minulle uuteen verkkokauppaan, niin millainen sen pitäisi olla, että ihan tuntemattoman yrityksen tuotteen siitä suorilta jaloilta ostaisin? Pitäisikö kaupan olla helppokäyttöinen? Houkutteleva? Ajan tasalla? Vastata tarpeitani?

Sekin kun on täysin totta, että väkisin ei voi saada ihmistä ostamaan - edes verkkokaupasta! Ensin on tarve ja sitten se tarve täytetään. Jos tarvetta ei juuri sillä hetkellä ole, niin on tärkeää kuitenkin tarjota jotain, joka jää mieleen - jotta ihminen muistaisi kaupan sitten, kun tarve tulee.

Mutta se, että ihmisen saa vaivautumaan verkkokauppaan -  se onkin sitten jo asia erikseen! Itse ainakin tunnustaudun sen verran "kiireiseksi" tai muuten vain kaavoihin kangistuneeksi, että huomaan vierailevani aina vain samoilla sivuilla! Siinä pitää monenlaisia taikatemppuja käyttää ja markkinoida sitkeästi ja aktiivisesti, että löydän itseni uudelta sivulta ja vieläpä kaivelemassa verkkopankin tunnuksia lompakosta!

Ja sitten jos kaivelen, saan tilauksen kohtuullisessa ajassa ja vielä hyvällä palvelulla - niin sitten en vaihda kulumallakaan! Kun kaikki palikat on kohillaan, niin sen kyllä tuntee. Ja silloin minusta saa uskollisen asiakkaan! Mutta työtä se vaatii.

kultainen kynttilänjalka

Toivottavasti näistä vinkeistä oli hyötyä! Jos ei, niin laita viestiä ja jos oli hyötyä tai lisää kysymyksiä heräsi, niin silloinkin saa laittaa viestiä!

Osoite on rilla (at) rillatervonen.fi

Ja hei! Sinulle, joka haaveilet verkkokaupasta!

Jos tiedät mitä teet ja olet varma siitä mitä teet, niin onnistut kyllä! Verkkokaupankin suhteen on nimittäin niin kuin elämässä yleensäkin - välillä onnistuu ja välillä ei. Mutta jos suunnitelma on hyvä ja kontaktiverkosto on hyvä ja tuotekin on vielä hyvä, niin saatat vallan mainiosti myös onnistua!

Ja kuten elämässä yleensä - kenenkään ei tarvitse olla verkkokauppias koko loppuelämäänsä. Ellei sitten halua niin.